loading...
چندوچون
chandochon بازدید : 27 سه شنبه 09 اردیبهشت 1399 نظرات (0)

لازانیا از جمله غذاهایی است که طرفداران بیشماری دارد، لازانیا نوعی فست فود به حساب می آید. دستور پخت لازانیا معمولا با فر است اما به هر دلیلی ممکن است که دسترسی به فر نداشته باشید و هوس خوردن یک لازانیای خوش طعم شما را وسوسه کند، اگر دسترسی به فر ندارید نگران نباشید، زیرا می توانید این غذا را هم مانند طرز تهیه پیتزا با توستر، بدون نیاز به فر، در خانه آماده کنید. شما را دعوت می کنیم که طرز تهیه لازانیا خوشمزه را به هر دو روش با استفاده از فر و بدون فر دنبال کنید.

آنچه به شما در این مطلب می آموزیم

  1. طرز تهیه لازانیا در ماکروفر
  2. طرز تهیه لازانیا بدون فر
  3. طرز تهیه سس بشامل
  4. نکته برای مصرف روغن و رب در لازانیا
  5. نکته برای انتخاب ظرف لازانیا
  6. نکات چیدن لایه های لازانیا
  7. نکات طرز تهیه لازانیا بدون فر
  8. نکات سرو لازانیا
  9. نکات سس لازانیا

طرز تهیه لازانیا در ماکروفر

در بخش اول، دستور پخت لازانیا در ماکروفر را به شما آموزش می دهیم، مواد لازم کاملا اختیاری است و می توانید در صورت تمایل مواد داخلی لازانیا را طبق سلیقه خود تغییر دهید.

مواد لازم برای تهیه لازانیا در فر

  • لازانیا ۱ بسته
  • قارچ ۱۰۰ گرم
  • پنیر پیتزا ۱۵۰ گرم
  • گوشت چرخ کرده ۴۰۰ گرم
  • فلفل دلمه ای ۱ عدد
  • پیاز ۲ عدد
  • سیر ۲ حبه
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • پودر آویشن به اندازه کافی
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

 

روش تهیه لازانیا در فر

گام اول

اولین کاری که لازم است انجام دهیم اینست که فر را روشن کنیم و روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد قرار دهیم تا گرم شود.

گام دوم

سپس فلفل دلمه ای را می شوییم و روی تخته به صورت مربع های کوچک خرد می کنیم و در یک بشقاب می ریزیم.

گام سوم

آنگاه قارچ ها را با یک دستمال نمدار تمیز کرده و سریع آبکش می کنیم و ورقه ورقه خرد می کنیم و کنار می گذاریم.

گام چهارم

پیازها را پوست می گیریم و آبکش می کنیم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم و داخل تابه ای روغن می ریزیم و روی حرارت می گذاریم تا داغ شود و بعد پیازها را در روغن تفت می دهیم تا نرم شوند.

گام پنجم

تا کمی طلایی شدن پیازها، سیرها را نیز پوست می گیریم و می شوییم و خرد می کنیم و به پیازها اضافه می کنیم و تفت می دهیم.

گام ششم

زمانی که سیرها و پیازها سرخ شدن گوشت چرخ کرده را به آن ها می افزاییم و تفت می دهیم تا گوشت رنگش تغییر کند و کمی سرخ شود.

گام هفتم

قارچ ها را اضافه می کنیم و حرارت را ملایم می کنیم تا قارچ ها سرخ شوند و آب آن زود تبخیر شود و بعد فلفل دلمه ای های خرد شده را به گوشت می افزاییم و تفت می دهیم.

گام هشتم

پیاپی مواد را مخلوط می کنیم تا نسوزند و در آخر رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و پودر آویشن روی مایه لازانیا می پاشیم و مواد را خوب زیر و رو می کنیم تا منسجم شوند.

گام نهم

تقریبا ۱ لیوان آب داخل تابه می ریزیم و صبر می کنیم تا گوشت خوب پخته شود و آب آن تبخیر شود و شعله را خاموش می کنیم.

گام دهم

در ظرفی آب ولرم می ریزیم و ورق های لازانیا را به مدت ۳ دقیقه در آب ولرم قرار می دهیم تا نرم شوند.

گام یازدهم

داخل ظرف پیرکسی را با یک قلم مو آشپزخانه خوب چرب می کنیم و از سس لازانیامون کف پیرکس می ریزیم و کاملا با سس می پوشانیم و تعدادی ورق از لازانیا را کف ظرف می چینیم و از مایه گوشت و قارچ روی ورق می ریزیم و با کف قاشق روی ورق لازانیا را کاملا پوشش می دهیم و سعی می کنیم تا مقدار کمی از مایه گوشت بریزیم، چون پس از آماده شدن لازانیا زمان برش زدن، مایه گوشت بیرون می ریزد پس بهتر است سعی کنیم تعداد لایه ها را بیشتر کنیم.

گام دوازدهم

پس از ریختن مایه روی ورق لازانیا، روی آن کمی سس می ریزیم و بعد کمی پنیر پیتزا روی سس می ریزیم و مجددا یک ورق لازانیا می گذاریم و مایه گوشت و سس و پنیر می ریزیم و هر چند لایه که تمایل داریم ادامه می دهیم و در لایه آخر ورق را می گذاریم و روی آن را کاملا با سس لازانیا می پوشانیم و بعد با پنیر آن را کامل می پوشانیم این کار برای این است که لازانیا خشک نشود و روی آن را با سس قرمز تزیین می کنیم.

گام آخر

لازانیا را داخل فر که قبلا با دمای 180 درجه گرم کردیم قرار می دهیم تا به مدت 20 الی 2۵ دقیقه در فر پخته شود، برای طلایی شدن لایه رویی لازانیا در آخرین مرحله گریل فر را روشن کنید و 1 الی 2 دقیقه صبر کنید.

طرز تهیه لازانیا بدون فر

مواد لازم

  • لازانیا: 1 بسته
  • گوشت چرخ‌ کرده: 300 گرم
  • پیاز متوسط: 1 عدد
  • رب گوجه‌فرنگی: 3 ق غذاخوری
  • سیر: 2 حبه
  • آویشن: نصف ق چای‌ خوری
  • پنیر پیتزا: 300 گرم
  • نمک و فلفل: به میزان لازم
  • قارچ: 500 گرم
  • فلفل دلمه‌ای: 1 عدد

 

طرز تهیه لازانیا روی گاز

مرحله اول

برای درست كردن لازانيا بدون فر، به یک تابه مناسب نیاز دارید، اما ابتدا باید مواد داخلی لازانیا را آماده کنید، پیاز را رنده کنید و با مقداری روغن تفت دهید.

مرحله دوم

مقداری زردچوبه، فلفل و پودر سیر به پیازها اضافه کنید و کمی تفت دهید.

مرحله سوم

گوشت چرخ‌کرده را به پیازها اضافه کرده و کمی مواد را تفت دهید.

مرحله چهارم

رب گوجه‌فرنگی را به گوشت اضافه کنید و مواد را باهم مخلوط کنید.

مرحله پنجم

در نهایت کمی آب به گوشت اضافه کرده و درب تابه را ببندید تا گوشت پخته شود.

مرحله ششم

بعد از حدود 20 دقیقه، فلفل دلمه خرد‌ شده را به همراه آویشن به گوشت اضافه کرده، کمی تفت دهید و حرارت را خاموش کنید.

مرحله هفتم

حالا ورقه‌های لازانیا را داخل آب جوش قرار داده و طبق طرز تهیه لازانیا که در پشت جعبه آن نوشته شده، با کمی نمک و روغن بپزید، ورقه‌های لازانیا را بعد از حدود 10 دقیقه آبکش کنید و کنار بگذارید.

مرحله هشتم

در صورتی‌ که دوست دارید از قارچ استفاده کنید؛ قارچ‌ها را به صورت ورقه‌ای خرد کنید و در تابه‌ای جداگانه تفت دهید و کنار بگذارید. اضافه‌کردن قارچ به مواد گوشتی باعث می‌شود که قارچ‌ها له شوند و موقع سرو چیزی از آن‌ها باقی نماند.

مرحله نهم

حالا یک تابه با اندازه مناسب (ترجیحا تابه رژیمی یا ماهیتابه دوطرفه) برداشته و کف آن را کمی چرب کنید.

مرحله دهم

چند ورقه‌ لازانیا کف تابه بچینید و روی آن مقداری مایه گوشتی بریزید و روی لایه گوشتی، قارچ تفت‌ داده شده قرار دهید و روی آن‌ها را با پنیر پیتزا بپوشانید. همین کار را به ترتیب و لایه‌لایه تکرار کنید تا مواد گوشتی، قارچ و ورقه‌های لازانیا تمام شوند.

مرحله یازدهم

روی آخرین لایه را با پنیر پیتزا بپوشانید و درب تابه را بسته، آن را روی حرارت ملایم قرار دهید.

مرحله آخر

زمان پخت لازانیا بدون فر حدود 30 دقیقه است.

نکته: برای پخت لازانیا بدون فر می‌توانید از ورقه‌های لازانیا خشک استفاده کنید که در این صورت، باید سس گوشتی را رقیق‌ تر از همیشه آماده کنید و روی لایه‌های لازانیا سس سفید بریزید تا ورقه‌های لازانیا به خوبی پخته شوند.

طرز تهیه سس بشامل

مواد لازم برای سس لازانیا

  • کره
  • شیر
  • آرد
  • سفید
  • نمک
  • خامه

طرز تهیه

  1. ابتدا کره و شیر را از یخچال بیرون می آوریم تا با دمای محیط یکسان شود.
  2. در یک تابه کوچک آرد سفید می ریزیم و تابه را روی حرارت کم می گذاریم و مرتب آرد را تفت می دهیم تا بوی خامی آن گرفته شود.
  3. سپس کره را داخل شیرداغ کن قرار می دهیم و روی حرارت کم می گذاریم تا به مرور زمان آب شود و آرد بو داده شده را به آن می افزاییم و کمی نمک روی کره می ریزیم و با هم مخلوط می کنیم تا آرد و کره یکدست شوند و رنگی شبیه کاراملی به خود گرفته باشد. آن وقت شیر را کم کم به مواد می افزاییم.
  4. مواد را پیاپی هم می زنیم تا تمام شیر را اضافه کرده باشیم. زمانی که سس ما غلیظ شد شیرداغ کن را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم تا سس بشامل خنک شود. می توانیم در مرحله آخر که سس غلیظ شد برای طعم بهتر آن کمی خامه نیز به آن اضافه کنید.

 

فوت کوزه گری برای تهیه لازانیا

نکته اول

در روش تهیه لازانیا انتخاب مایه لازانیا، یکی از مواردی است که به سلیقه و ذائقه هر فرد بستگی دارد. می توان آن را با گوشت چرخ کرده، با مرغ و یا حتی بدون گوشت و با انواع سبزیجات تهیه کرد. لازانیای گوشت چرخ کرده یکی از معمول و رایج ترین روش های تهیه یک لازانیا خوشمزه می باشد. همچنین با کمی ذوق و خلاقیت می توان تنوعی در شکل ظاهری این غذا ایجاد کرد. برای مثال لازانیا رولی یا لازانیا لقمه ای از متفاوت ترین روش های پخت لازانیا، می باشند که می توان از این شکل، به عنوان فینگر فود هم استفاده کرد.

نکته دوم

تا حد امکان مایه لازانیا را با کمترین مقدار روغن تهیه کنید. همچنین اگر از گوشت چرخ کرده استفاده می کنید، گوشت بدون چربی و یا کم چربی را انتخاب کنید.

نکته سوم

پیازی که در تهیه مواد میانی لازانیا به کار می رود، بایستی خیلی ریز خرد شود (می توانید پیاز را رنده کنید).

نکته چهارم

اگر در مواد میانی لازانیا از رب استفاده می کنید، مقدار آن کم باشد، همچنین همراه آن چند قاشق آب اضافه کنید.

نکته پنجم

لازانیا را در ظرف نچسب (پیرکس) تهیه کنید، کف و دیواره های ظرف بایستی با کره یا روغن چرب شده و با سس بشامل پوشش داده شود.

نکته ششم

روی هر ورق لازانیا، مقدار نازک و کمی مواد گوشتی یا سبزیجات قرار دهید. سپس مقدار کمی پنیر روی هر لایه بریزید.

نکته هفتم

وقتی لایه ها تمام شد، روی آخرین لایه لازانیا را با سس سفید مخصوص (سس بشامل) و پنیر فراوان کاملا پوشش دهید.

نکته هشتم

قبل از قرار دادن لازانیا در فر، مقداری آب روی سطح آن اسپری کنید، باعث می شود لازانیای شما خشک نشود.

نکته نهم

یک ظرف پیرکس را پر از آب کنید و همراه با آن درون فر قرار دهید، این ترفند مانع از خشک شدن لازانیای شما می شود.

نکته دهم

در انتهای پخت، 1 الی 2 دقیقه فر را روی حالت گریل قرار داده تا روی لازانیای شما طلایی و خوش رنگ شود.

نکته یازدهم

در این روش تهیه لازانیا وقتی آن را از فر خارج کردید، برای 10 دقیقه اجازه دهید تا حرارت آن بیفتد و کمی خنک شود، سپس برش داده و سرو کنید (در صورتی که بلافاصله و داغ برش دهید از هم می پاشد).

 

نکته برای مصرف روغن و رب در لازانیا

هنگام طبخ مواد میانی لازانیا، سعی کنید کمترین مقدار روغن را مصرف کنید. اگر مواد بیش از حد چرب باشند، چربی بعد از پخت دور ظرف دیده میشود و غذای شما در نهایت شکل خوبی نخواهد داشت. در مواد میانی لازانیا می توانید سس گوجه و یا رب گوجه فرنگی اضافه کنید. اما در صورت استفاده از رب گوجه فرنگی، بسته به میزان موادتان چند قاشق آب هم اضافه کنید.

نکته برای انتخاب ظرف لازانیا

این غذا را باید در ظروف نچسب مانند پیرکس تهیه کنید. پیش از چیدن ورقه و لایه های لازانیا، کف ظرف مورد نظر و دیواره های آن را خوب با کره چرب کرده، سپس با کمک برس مخصوص کف و دیواره های ظرف را خوب و کامل آغشته به سس بشامل کنید. این روش کمک می کند تا کناره های لازانیای شما خشک نشود.

نکات چیدن لایه های لازانیا

مراحل چیدن لایه های لازانیا طبق طرز تهیه لازانیا گفته شده در این مقاله، یکی از مهم ترین بخش های تهیه این غذا می باشد. همان طور که گفتیم کف و دیواره های ظرف مورد نظر باید به طور کامل چرب شده و با سس بشامل به خوبی پوشش بگیرد. سپس می توانید شروع به چیدن ورقه های لازانیا کنید. به این صورت که در لایه اول ابتدا ورقه لازانیا قرار دهید. روی ورقه ها را کمی سس بشامل بزنید، بعد کمی پنیر، سپس مواد میانی لازانیا.

از ادویه مخصوص و آویشن برای این نوع روش تهیه لازانیا روی مواد بپاشید. در آخر مجددا کمی پنیر روی مواد بریزید. لایه های بعدی را به همین ترتیب بچینید. (تعداد لایه و ورقه ها بسته به میزان مواد و نفرات می باشد) پس از چیدن تمام لایه ها، روی لایه آخر را سس بشامل ریخته با پنیر کامل پوشش دهید. در این مرحله لازانیای شما آماده قرار گرفتن در فر می باشد.

توجه داشته باشید که هر مرحله ادویه مخصوص و آویشن را حتما اضافه کنید. همچنین ریختن سس بشامل روی لایه آخر کمک می کند تا سطح لازانیا خشک نشود و در نتیجه بافت خوبی داشته باشد. ظرف را درون فر که آن را از قبل گرم نموده اید بگذارید. پس از اتمام پخت، برای 2 الی 3 دقیقه روی حالت گریل قرار داده تا روی لازانیا طلایی و خوش رنگ شود.

نکات طرز تهیه لازانیا بدون فر

همچنین می توانید لازانیا بدون فر را به راحتی تهیه کنید. برای این منظور از تابه دو طرفه استفاده کنید. کف تابه را چرب کرده، سس بشامل بزنید. برای نچسبیدن لازانیا، می توانید یک ردیف سیب زمینی ورقه ای کف تابه بچینید. تابه را روی شعله پخش کن و با حرارت کم قرار داده تا لازانیا کامل پخته شود. لازانیا در فر دست ساز و روی گاز نیز به راحتی تهیه می شود. پخت لازانیا بدون فر بسیار ساده و عالی می باشد و تنها روی لازانیا طلایی نمی شود.

نکات سرو لازانیا

پس از پخت لازانیا، اجازه دهید برای مدت 10 دقیقه لازانیای شما از داغی بیافتد و سپس برش بزنید. اگر بلافاصله و در هنگام داغی فراوان برش بزنید، لازانیا از هم می پاشد و بافت آن نامنظم می شود.

نکات سس لازانیا

همان طور که می دانید سس، یکی از اجزای اصلی لازانیا است. اما در دستورهای متنوع و جدید، استفاده از پنیر ریکوتا (پنیری شبیه به پنیر ساده ایرانی، که می توانید طرز تهیه پنیر در خانه را در لینک رو به رو مطالعه کنید https://chandochon.com/homemade-cheeses/) به جای سس پیشنهاد می شود، این پنیر را می توانید از هایپر مارکت ها تهیه کنید. برای اینکه پنیر حالت چسبندگی بیشتری داشته و بافت بهتری را ایجاد کند؛ می توانید مقدار برابر پنیر پارمسان و موزارلا را با یک عدد تخم مرغ و مقدار کمی نمک مخلوط کرده و در هر لایه آن را به کار ببرید.

منبعچندوچون

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 16
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 55
  • بازدید ماه : 149
  • بازدید سال : 778
  • بازدید کلی : 2,722